måndag 4 januari 2016

Orealistisk julledighet?

Han fick i uppdrag att berätta om sin 3 veckor julledighet när han väl var tillbaka på jobbet. Ännu en gång funderade på han att hur i fasiken skulle han göra detta, då det lär ju inte vara någon som snart tror på honom. Tillskillnad från många andra familjer, så var hans familj lite speciell, där hände det alltid massor av saker och denna ledighet var det ingen skillnad på.

Precis lagom två dagar för ledigheten sjuknade in han igen i feber och hostan fortsatte att eskalera sig. Men envis som han var så hade detta inget med något allvarligt att göra utan en vanlig förkylningen tänkte han. Visst både syster och hans fru kanske nämnde om att han skulle ta sig på vc, men det tyckte han var onödigt!

Detta var en onsdag feber kom tillbaka, frun hade 2 stressiga dagar kvar på jobbet så det fanns inte en chans att hon skulle kunna vara frånvarande. Torsdag sjukar dotter in i höstblåsor, så på fredag var det verkligen bara att bita ihop. 40 graders feber och 2 barn hemma, jippii!  För fruns mamma blev sjuk och mitt i allt kaos fick frugan försöka hjälpa henne också på akuten, samtidigt som hon försökte jobba och ha dålig samvete för att hon inte kunde vara hemma och hjälpa mig hemma.

Ja vänta ni bara, det här är bara början på hela semestern, den har ju knappt börjat. På söndag kväll, sjuknar sonen in i magsjukan, på måndag följer dottern och frun efter den banan. Tisdag tvingar frugan mig till akuten, kanske lika bra det, då jag har svårt att andas av allt hostande. Febern försvann i helgen, men hostan tar kål på mig. Efter några härliga timmar på akuten konstateras mycoplasma och antibiotika.

Medan familjen ligger i karantän 48h så passerar både jul och frus födelsedag i lugnets tecken, jag hade inte gjort ett lyft utan kan tacka min underbara fru att hon fixade allt som vanligt. Sista julmaten inhandlades på julafton morgon när 48h hade passerat, vem vill liksom förstöra andras jul?

Ja just det, jag blev tvungen att besöka akuten på juldagen igen, röntgen visade kraftig lunginflammation i vänster lunga.

Precis när vi trodde att nu kommer det vända och vi kanske kan få njuta lite av ledigheten så får min fru en allergisk reaktion i storstaden. Kunde det inte ha hänt åtminstone på hemma plan? Nej självklart inte, lite mer spänning behövde våra familj. Mitt på motorvägen på Essingeleden så får hon allergisk reaktion, blir guidad ut till en mack via 112 och blir inlagd på södersjukhuset.

När vi lyckas få hem henne på onsdag eftermiddag, så ser hon trött och blek ut. Till kvällen kom feber som brev på posten och ont i halsen. Så torsdag morgon, nyår, var det bara skicka henne till akuten. Hon var så svullen i halsen att hon kunde inte svälja, för det kändes som svälja knivar sa hon.

Det gick fort hos akuten, dubbelsidig kraftig halsfluss. Perfekt när man har en fru med penicillin allergi, suck. De skulle prova en penicillin tillsammans med antihistamin och hoppas det fungerade och botade henne.

Behöver jag berätta mer, frågade Kalle sin publik? Jag tror någon har roligare redovisning om sin julledighet? Det må låta eländigt det jag berättar, men vi skrattar mest bara åt det! Jag säger som sonen sa att frun är bra på att trolla trots allt det som händer och skapar mysiga högtider utifrån de omständigheter som finns och vi är lika tacksamma varje gång hur bra samarbete vi har inom familjen när det väl händer saker. Men ni kan hålla med om att allt låter ganska overkligt iaf så här här när man ska berätta för andra, då har jag inte nämnt alla turer och sjukdomar vi hade hela december, men ni vet ju hur mycket frånvaro jag hade så nu siktar vi på en lite friskare januari och år 2016.



2 kommentarer: